Wednesday, September 25, 2019

Highly Immersive Program (HIP) Pengenalan 2

PENGENALAN
  • Program Imersif Tinggi (HIP) merupakan program yang diperkenalkan di bawah dasar MBMMBI untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris di dalam dan di luar kelas.
  • Merupakan suatu pengukuhan kepada surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1999. Garis panduan pengendalian aktiviti sokongan Bahasa Inggeris di sekolah.
  • Pendekataan : Memberi kuasa kepada sekolah untuk melaksanakan aktiviti melibatkan peningkatan penguasaan Bahasa Inggeris.        
TUJUAN
  • Meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan murid-murid.
  • Memupuk sikap dan pandangan yang positif terhadap pembelajaran dan penggunaan Bahasa Inggeris.
PERANAN SEKOLAH
  • Mewujukan persekitaran Bahasa Inggeris.
  • Memberi motivasi kepada guru-guru dan murid-murid.
  • Melibatkan ibu bapa dan masyarakat secara aktif.
  • Guru-guru perlu menyokong aktiviti-aktiviti yang menggunakan Bahasa Inggeris.
  • Membangunkan BBMB dan menganjurkan acaraa sekolah.
  • Melaksanakan pembelajaran berasaskan projek.
  • Menggalakan murid mereka untuk mencari sumber dari internet, yang mana kandunganya dalam Bahasa Inggeris.
PERANAN IBU BAPA
  • Ibu bapa dan masyarakat memainkan peranan sebagai 'Penyokong".
  • Ibu bapa boleh membantu sekolah dengan pelbagai cara seperti:
  1. Menyediakan kepakaran
  2. Menjadi sukarelawan
  3. Memberi bantuan di mana sahaja dan bila-bila diperlukan
  4. Maklum balas ibu bapa mengenai perkembangan anak-anak
  5. Membeli kamus dan surat khabar Bahasa Inggeris.
PERANAN MURID
  • Memberi sokongan kepada guru guru dalam menjalankan aktiviti-aktiviti.
  • Sentiasa berusaha meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris.
CADANGAN AKTIVITI
  • Every Wedenesday is English Day
  • A word a day
  • H.I.P Corners/ Classroom/ Buletin Board
  • PICK A BOOK Programme ( Early Morning Reading)
  • NILAM in Bahasa Inggeris
  • My scrapbook
  • H.I.P Carnival
  • Tayangan video Bahasa Inggeris
  • Persembahan mingguan Bahasa Inggeris
  • Speak to your teachers in English
  • Poems Recitation

No comments:

Post a Comment